Apám gyakran nézte az Osztrák TV-t (ORF1). 1982. elején kihirdették, hogy 3D-s kísérleti adás lesz néhány nap múlva, és előre bemutatták az egyszerű szemüveget, amit otthon elkészítve a színes tévével rendelkező érdeklődők élvezhetik majd a rövid műsort.
A kék és piros átlátszó dossziékból mi is elkészítettük a szemüveget és a színes tévénken (Colorion) valóban élvezhető volt a kísérleti műsor. Azóta sok év eltelt, a tudomány is fejlődött, de a két színt használó 3D-s technika - egyszerűségénél fogva - még mindig széles körben használatos. E cikk ennek a technikának az otthoni kipróbálásáról szól.
A két színt használó technika idegen neve Anaglyph (görög: faragott kép, dombormű). Más eltérő térhatású látványt keltő módszerek is léteznek, de mindegyik közös tulajdonsága, hogy a térhatású látványhoz szükséges, eltérő információkat juttat a két szemünkbe külön-külön. A 3D-s képeken (képernyőkön) a jobb és bal szemnek szóló információ egyszerre van jelen és a felhasznált technika választja szét az információkat a két szem számára. A szétválasztást általában szemüveg végzi.
A most tárgyalt módszer a két szemnek szóló két hasonló képet két különböző színnel jeleníti meg ugyanazon a képen (ld. a fenti képet a fotó-objektívról). A két képet aztán két különböző színű átlátszó színszűrő választja szét a szemeink számára. Az agyunk ezekből állítja össze a térhatású élményt.
Manapság már mi magunk is könnyedén készíthetünk ilyen fajta képeket. Nem kell hozzá más, csak egy egyszerű fényképezőgép, alkalmasan megválasztott téma és egy számítógép az utómunkálatokhoz.
Vegyük először a témát. A házi módszerünk során az adott témáról két különböző nézetből kell majd fotót készítenünk. Ez be is határolja a lehetőségeinket. Nem jó tehát például a futóverseny, hacsak nem csigák versengenek. Alkalmas téma lehet növény, emberi portré, szobor, tájkép...stb. Tájkép esetén viszont nagyon ügyelni kell a változékony fényviszonyokra és a felhőkre, valamint a fák lombjának hajladozására!
Első próbának válasszunk valamilyen otthoni növényt, vagy tárgyat!
A fotózásra léteznek méregdrága készülékek, de mi inkább a sokkal elérhetőbb megoldásokat keressük. Lehet az mobiltelefonos fényképezés, vagy digitális fényképezőgép.
A teendőnk csak annyi, hogy a kiválasztott téma lényegének közepén kiválasztunk egy pontot (fókuszpont). És készítünk egy képet úgy, hogy az a pont a kép közepén legyen. Én a mobilom kijelzőjének közepére is tettem egy pöttyöt filctollal... Majd a fényképezőgépet odébb tesszük (ügyelve az azonos magasságra) és ismét készítünk egy képet úgy, hogy az iménti "fókuszpont" a kép közepén legyen. Ha nehéz a pontot szemmel tartani, filctollal tehetünk oda is egy pöttyöt, és a kész képekről eltávolíthatjuk majd a pöttyöket valamilyen képszerkesztővel (GIMP, Photoshop, Paint...stb.)
Az így elkészült két képet felmásoljuk a számítógépünkre.
Én a cikk alján lévő Bal.jpg és Jobb.jpg nevű képeket készítettem a Nokia 2630-as mobiltelefonommal egy kefires üvegre helyezett kis kézi adó-vevőről. Az antenna felénk mutat, ami 3D-ben eléggé látványos...
A képek feldolgozására több lehetőség is van. Használhatunk erre olyan célprogramot, mint például a 3D Maker. De ha rendelkezünk az ingyenes és nagyszerű GIMP képmanipuláló programmal, akkor betölthető rá egy plusz funkció is, ami gombnyomásra legyártja nekünk a térhatású képet. Én ezt a megoldást mutatom be.
Tehát, ha már rendelkezünk a GIMP-pel (ha nem, akkor telepítsük fel az operációs rendszerünkhöz megfelelő változatot), indítsuk el a programot! A cikk írásakor én a 2.6-os verzióval rendelkeztem.
A Szerkesztés / Beállítások / Mappák / Parancsfájlok menüpont alatt megleshetjük, hogy a program a funkciókat végrehajtó parancsfájlokat hol, melyik mappában tárolja. Két ilyen helyet láthatunk, az egyik a felhasználóhoz rendelhető funkciók tárhelye, a másik a rendszer szintű, mindenki számára érvényes funkciókat tárolja. A cikk alján található script-fu-make-anaglyph.scm nevű mellékletet is töltsük le és másoljuk be az iménti mappák egyikébe! Én a felhasználó szintű mappába tettem...
Ezek után a Szűrők / Script-Fu / Parancsfájlok frissítése menüpontot választva a programban azonnal megjelenik az új Stereo menüpont a fenti menüsorban (hála Steph Parkernek!).
E teendőnk már csak az, hogy betöltsük a képeket a programba. A lényeg itt csak az, hogy a két kép két külön rétegen kell, legyen. Pontosabban legyen a jobb szemnek szóló kép az alsó, míg a bal szemnek szóló a felső rétegen ahhoz, hogy a program az agyunk számára értelmezhető térhatású élményt generálhasson!
Tehát először válasszuk a Fájl / Megnyitás rétegként menüpontot és adjuk meg a bal szemnek szóló képet! Majd ismét Fájl / Megnyitás rétegként és a jobb szemnek szóló kép következik.
Ezután nyomjuk meg a Stereo / Make Anaglyph menüpontot a fenti menüsorból és elő is áll a kívánt kép.
Az így elkészült alkotás kizárólag a megfelelő távolságból nézve és alkalmas szemüveggel élvezhető!
Ez elkészíthető házilag is, de fillérekért be is szerezhető az Interneten. Két fő változata kapható. Az egyik az olcsó napszemüvegekhez hasonló komolyságú a másik a papírból készült szerényebb kinézetű szemüveg. Az olcsóbb papír változat nem annyival olcsóbb, mint amennyivel "gagyibb"... Nekünk a vörös-cián (Red-Cyan) típusú szemüveg kell.
Figyelem! Más színű szemüvegek is kaphatók (pl. Magenta-Green, a fenti képen a felső) !
Ha Magenta-Green szemüvegünk van, akkor a letöltött parancsfájlban, szaknevén "szkriptben" (script-fu-make-anaglyph.scm) kell módosítani a
SF-COLOR "Top Layer Color (Cyan):" '(0 255 255) ;color variable
SF-COLOR "Bottom Layer Color (Red):" '(255 0 0) ;color variable
sorokat az alábbiakra!
SF-COLOR "Top Layer Color (Green):" '(0 150 100) ;color variable
SF-COLOR "Bottom Layer Color (Magenta):" '(250 0 128) ;color variable
A zárójelben lévő RGB kódok által definiált szineknek kell megegyezni az alkalmazandó szemüveg szineivel.
Léteznek olyan bővítmények, amelyekkel a számítógépünk képernyőfelületét 3D-síthetjük. Ekkor a kétszínű szemüveget használva különleges élményben lehet részünk...
Jó szórakozást kívánok!