A legegyszerűbb Stirling motor

Már legalább tíz éve vágytam egy kis Stirling motorra. Amolyan hőtani demonstrációs eszközre, mivel gyakran oktatok gyerekeket is. No, megérkezett végre Kínából.

A kis játékszert (12+) egy videóban mutatom be, ami egy rövid leírással is el van látva.

Amikor megkaptam, nem volt hozzá semmi használati útmutató. Aki ilyet akar, annak az induláshoz a következőket érdemes tudni.

  • Hőforrásnak használjunk denaturál szeszt (sósborszesz), mert az nem kormoz!
  • Az összeszerelésnél egy ceruzával toljuk be a kémcső végébe a darabka Dörzsi-fémszivacsot!
  • A láng meggyújtása után a mellékelt égő legyen a fémszivacs alatt!
  • Az induláshoz melegíteni kell kb. 2-3 percet.
  • A forgás néha csak erőteljes lendkerék-meglökéssel indítható el. Ha nehezen megy, vegyük le az ékszíjat és úgy sokkal könnyebben indul el. Amikor már jól megy, állítsuk le a lendkereket és tegyük fel az ékszíjat, majd lendítsük be.
  • A gyártási pontatlanságok miatt a lendkerék az egyik irányba könnyebben indul, mint az ellenkezőbe. A LED polaritását állítsuk be úgy, hogy a könnyebb forgás esetén világítson!
  • A befejezésnél fújjuk el a lángot és hagyjuk kihűlni az égő nyílását, mielőtt rátesszük a műanyag zárókupakot, hogy az ne olvadjon meg (kb. 1 perc).

Utólag méréseket végeztem az áramfejlesztéssel kapcsolatban.

Max. leadott teljesítmény: 22,6mW

Üresjárási feszültség: 7,95V

48 ohmos terhelésnél a kapocsfeszültség leesett 0,63 voltra és éppen, hogy csak forgásban tudott maradni. Ezekből a generátor impedancia kb. 600 ohm. A motor nyugalmi ellenállása 65 ohm.

Némely Youtube videón láttam, hogy egy kis WD-40 jót tett a különböző fajta Stirling motoroknak. Én is belefújtam egy kicsit a dugattyúhoz, működés közben. A motor pár másodpercre felgyorsult, és mikor már elkezdtem örülni, lelassult és megállt. Kitakarítottam a dugattyú oldali üvegcsövet és a dugattyút borító szilikongumi borítást. De a motor régi, jó működése nem tért vissza. Pár nap múltán ismét elővettem és kitakarítottam szappanos vízzel, majd befújtam a dugattyút szilikon-spray-vel. A motor pár másodperces erőlködés után beindult és az óta ismét jól működik. A szerelés során észrevettem, hogy az üvegcső belső keresztmetszete nem annyira pontosan kör keresztmetszetű. Meg kell találni a helyes pozíciót a könnyed mozgáshoz! Siker esetén ezt alkoholos filccel érdemes megjelölni.

Jó szórakozást!